Seminar 2023 i Idræt center Vendsyssel
AutismeNord, inviterer igen i år til en hel dag, med oplæg og workshops.
Vi slutter, traditionen tro, af med en festmiddag, og underholdning .
Program for dagen:
Kl. 08.30-9.30: velkomst/morgenmad
Kl. 9.30-12.30: Oplæg og praktiske workshopelementer:
”Struktur – hvad er det egentlig, og hvordan kan det være hjælpsomt” v/ psykolog Catrine Madsin:
”Struktur” – hvad er det egentlig, og hvordan kan det være hjælpsomt?
Er du også én af os, der har hørt igen og igen, at mennesker med autisme har brug for og glæde af struktur? Og måske har du også oplevet ”vi hár prøvet struktur, men det virker ikke”? Velkommen i klubben!
”Struktur” kan dække over mange forskellige forståelser og tilgange. Men hvad kan ”struktur” egentlig dække over i specialpædagogisk og neuropsykologisk forstand? Og hvordan kan struktur være hjælpsomt? Det kigger vi sammen på i tre timer, hvor vi bl.a. kommer omkring:
- Hvad er struktur egentlig – altså ud over de velkendte skemaer og ugeplaner? Fx systemer i hverdagen, tidsstyring, dagsordner, prioriteringer og relationens betydning for strukturens succes.
- Hvorfor standardløsninger kan være inspirerende, men individuel tilpasning ofte er en afgørende faktor for at give mening og opnå effekt
- Hvad man kan gøre, når man har lavet struktur, og der opstår uforudsete ændringer
- Hvorfor struktur i nogle tilfælde ikke virker efter hensigten, og hvad vi så kan overveje
Vi kommer omkring både teori, forskning, tips og tricks samt helt lavpraktiske eksempler på tværs af aldersgrupper og funktionsniveauer. Der vil også løbende være øvelser, hvor deltagerne selv skal i arbejdstøjet og omsætte oplæggets input til strukturer, man kan tage med hjem og afprøve efter oplægget.
Kl. 12.30-13.30: Frokost, muligt at kigge i Spektrumshop
Kl. 13.30-14.00: Spektrumshop fortæller om IT-hjælpemidler
Kl. 14.00-14.15: Kort pause
Kl. 14.15-17.15 Oplæg:
Fokus: hvad gør man, når gængs struktur ikke virker v/Morten og Freja (inkl. Kaffe/kage pause undervejs)
”Selvom det ikke virker, så virker det”
Hvordan arbejder man vedholdende med struktur, visualisering og forberedelse, som pædagogisk redskab, når:
- barnet/den unge, aktivt gør alt for at afvise det.
- barnet/den unge Ikke umiddelbart virker til at have brug for det.
- barnet/den unge har en kravafvisende profil.
- struktur, visualisering og forberedelse med traditionelle velgennemprøvede værktøjer tilsyneladende ingen effekt har.
Det har vi en ting eller to at sige om og vi ser frem til at tilbringe en eftermiddag med jer, i det Nordjyske.
Vi, Freja og Morten, far og datter, har undervist, superviseret og afholdt kursusdage sammen de sidste 6 år.
Det at vi netop er far og datter, giver os mulighed for give det faglige indhold en anderledes vinkling ved at trække på erfaringer, vi har gjort os sammen, i situationer vi har oplevet fra hvert vores perspektiv.
Fælles oplevelser og efterfølgende refleksioner, der ikke ligger mange år tilbage, og som vi gerne vil dele med jer, mens vi endnu har dem friske i erindringen.
Vi er:
Freja Gantzler Oschlak, 21 år. Freja har diagnoserne infantil autisme, adhd og angst. Freja startede sin skolegang som specialskolelev, har været ufrivilligt skolefraværende i 3 år, skiftede senere til en behandlingsskole og er i dag HF-studerende, foredragsholder, underviser og konsulent.
Morten Gantzler Oschlak. 48 år har diagnoserne aspergers syndrom og adhd. Morten arbejder til dagligt med komplekse autismerelaterede konsulentopgaver, som VISO-specialist for Social og Boligstyrelsen og som underviser for Søstjerneskolen – en højt specialiseret dagbehandlingsskole i København.
Morten har desuden bloggen AutismePlusFar som Freja også skriver for.
Vores husstand tæller desuden Anne 44 og Toke 18, som begge har aspergers syndrom samt de to terapikatte Twister og Berlioz.
Kl. 17.15-18.00: Pause, muligt at kigge i Spektrumshop
Kl. 18.00: Fest middag med underholdning:
Middagen består af buffet med efterfølgende dessert.